Георги Камов
Фотограф: Елена Донкова
Неправителствените организации (НПО) могат да бъдат лидер на промяната. Или противоположното твърдение как НПО-тата могат да са лидери, след като не са правителствени. С провокативен тон на реториката по метода “реторичен въпрос” Георги Камов, създател на компанията за иновации и инвестиции Nextdoor, оползотвори своите 15 минути лекция на Форум КЛЮЧ + в УНСС.
От Google Street View |
От уводните думи на младия лектор словесното беше отразено в снимки на една проститутка от входа на Враца, куче, което препикава стар “Мерцедес”, до хора от страната, ровещи в кофи за боклук. Фотоси благодарение на Google Street View, достъпна услуга за България от близо седмица.
“Няма да Ви задавам лесни отговори, а трудни въпроси.”, започна Георги пред студенти и младежи, дошли на КЛЮЧ + в УНСС.
Според него са малко неправителствените организациите, които си вършат работата добре и водят към промяна. Продължайки да провокира аудиторията с въпроса: “Коя е организацията, която би довела до голяма промяна?”, той изтъкна логиката си, че държавата има добре установена структура навсякъде. Бизнесът има капитал, но много малко компании насочват капитала, за да създадат промяна. И като възходяща градация на речта си в твърдения Георги каза: “НПО-тата имат мисия, най-силното. Когато имаш мисия, имаш смисъл.”
“Неправителствен” като част на речта е прилагателно, лексикално значение на думата е, че не е част от правителството. Именно затова и Камов се запита сам как НПО може да бъде лидер на промяна. В този ред на мисли предложи на участниците в частните организации да сменят корена в названието, за да се избегне негативното “НЕ” в началото на думата, т.е. НПО – “НеПобедима”, “НеПодкупна”, “НеПримирима” организация. После добави: “Най-добре - социална организация.”
“Каузата е в името на бизнеса, зад НПО-тата хората подозират скрити интереси.”, изтъкна като проблем в сектора създателят на Nextdoor. По думите му бизнесът е осъзнал, че най-добрият бизнес е, когато някой също прави пари и променя средата към по-добро. Изхождайки от тезата си, той отново реторично хвърли топката с въпроси към присъстващите: “С кого се състезавате? В смисъл на това колко са Ви големи идеите?” Като обосновка на думите си младият политолог по образование даде примери за чуждестранни социални организации, генериращи големи идеи на локално или глобално ниво. Сред тях са организация с най-голям сайт за петиции и кампании; доброволци, обучаващи жени в гетата на Бразилия как да правят сладкиши и впоследствие как да развиват устойчив бизнес; чисто голите украинки от “Фемен” и техният начин на протестиране.
“За какво се състезавате? За вниманието на хората, за времето на хората и парите на хората. Вие се състезавате с всички. Най-добрите от всички – това е Вашата мисия.”, призова Камов НПО-представителите от аула “Максима”. В понятието “най-добри” той включи и няколко категории за измерване: в привличането на средства, в иновациите, в маркетинга. “Най-добри” трябва да бъдат НПО-тата и в социалните мрежи, подбора на служители, анализирането на данни, партньорствата и прозрачността.
Питане от публиката Фотограф: Елена Донкова |
Към аудиторията Георги зададе три неща за размисъл, нелесни съвети, както ги обобщи. “Различавайте “клиенти” – тези, които Ви дават средствавата, искат повече добавена стойност от “бенефициенти” – получават това, което правите. Второто, среда и общности – снимките от Google View - как влияе това в общностите. Третото нещо е растеж и развитие – огромни предизвикателства за България.”
Накрая КЛЮЧа го прехвърли в правилната КЛЮЧалка със съвета: “Не бъдете доволни от постигнатото, мислете постоянно как да привлечете повече донори.” Образец на думите му изигра една сцена от филма “Монгол”, в която Джамука (кръвен брат на Тамуджин - бъдещият Чингис хан) пита след битка между двамата в жестока буря: “Тамуджин, всички монголи ги е страх от гръмотевичната буря. Защото те смятат, че техния бог Тенгри е ядосан. Теб защо не те е страх? Тамуджин му отговаря: “Нямаше къде да се скрия и затова спрях да изпитвам страх.”
Стоян Нешев
Няма коментари:
Публикуване на коментар