петък, октомври 22, 2010

Шифърът на младите

Нашият език притежава богата глаголна система, която вече не се използва. Истина е, че словото трябва да се променя, но успоредно с това и да се съхранява богатството му. Дразни ли те езикът на младите хора- този на улицата и онзи в рекламите по телевизията: "Ти си машина бе, човече...", "Дай на мax...", "Не се вкарвай в нек'ви филми бе, братле..."? Дали  с  помощта на езика изразяваме самите себе си и доколко начина ни на изказ ни помага да се адаптираме към конкретната среда, разговаряхме със студентката от УНСС Любомира Скачева, която е от Сандански- град, известен със специфичния си говор.





Какъв е езикът на младите?
Като цяло езикът на младите е разнообразен. Университетът ме срещна с хора от различни краища на България и забелязах колко различни сме в начина си на изказ и самият език, който използваме. Езикът ни е изпълнен с жаргони, и с много вулгаризми. Говорим диалектно, използваме специфични думи и изрази, характерни за родните ни краища. Езикът е нашето лице пред другите.

С какво езикът, който ти използваш се отличава?
Моят изказ е много твърд. Аз съм от Сандански и говорим на македонски диалект.Старая се да не го показвам, особено тук в София. На много места, в които съм била приемат моят изказ странно, различно. Наскоро бях на гости на моя приятелка в Нова Загора. Там говорят страшно меко и хората ме гледаха странно с моя по натъртен изказ. Използвах си стандартните изрази, с които съм свикнала, и в такава различна среда те приемат като човек, говорещ на диалект. Макар, че за всяка област другият говори диалектно.

Кои изрази употребяваш толкова често, че са се превърнали в клишета за теб?
,,В смисъл”- това задължително. Без този израз не си виждам живота! Доста пъти са ми правили забележка за този израз. ,,Разбира се”, ,,Значи”- много често ги използвам. Просто са се настанили в речника ми и не го напускат! Използвам и чуждици-като игнор, аднах те.

Какво е специфично за македонския изказ, от където си ти?
Натъртеният изговор. Така нареченото кекане е характерно за моя край.

Може ли човек да изрази себе си чрез езика, който използва?
Да, с езика си ние се отличаваме. Особено с наложилия се диалект. Тук в Студентския град можеш да познаеш хората от коя част на страната са именно по стила им на говорене. Ние , младите не се стараем да говорим правилно!

Защо избягваме нормите на езика?
Защото е по-лесно! Днес да говориш в нормите на езика, излиза, че се превъзнасяш. Нужно е да бъдеш като другите, за да се асоциираш. Защото когато си различен и говориш изумително правилно, рискуваш да загубиш обкръжението си. Човек трябва да знае в коя среда какъв език да използва. Не трябва да се страхуваме да покажем себе си!

Какво е мнението ти за чуждиците, които умело се настъняват в езика ни?
Ооо, да чуждиците! Няма спор, твърде много навлязоха в родния език. Това се дължи на непрекъснатото ни стоене пред компютрите, от там научаваме английски език, разни чужди термини. Скайп и другите социални мрежи ни донесоха много съкращения. Усмихваме се и изразяваме всякакви чувства с имотикони.

С какво се отличава езика на твоите приятели?
Аз съм свикнала с диалектния и жаргонен изказ на моите приятели и това не ми прави впечатление.В крайна сметка, човек не си избира приятелите според това какъв език използват!Най-добрата ми приятелка, която срещнах в университета е от Нова Загора и свикнах на нейния диалект на специфичните особенности на изказа, характерни за този край.Има неща, които ме дразнят, но то и аз ги използвам..така, че...Няма правила-трябва да се чувстваш добре в думите си..Няма абсолютно чист и правилен изказ!

Мислиш ли, че младите си служат с ограничен брой думи?
Някои хора- да, но зависи от личността. Има такива, които имат определен брой думи, които непрестанно наместват в речника си. Но това говори за беден речник. Зависи от самия човек и от това с какви хора общуваш. Хората се стремят да се развиват, така че не е тенденция да си служиш с ограничен брой думи. Зависи и от средата, в която попаднеш. При интервю за работа, ако използваш ограничен набор от думи, не говори добре за теб. Нещата не са комплексни. Едно е общуването в неформална сфера- на кафе, дискотека. Съвсем друго е в официална среда. Самата обстановка ти налага езика.

Коя е твоята любима българска дума?
Нямам точно определена. Обичам езика си. За мен е един от най-хубавите езици, може да е труден, но ми е скъп.

Яница МАРИНОВА
Минко ЧЕРНЕВ

1 коментар:

  1. Приятелствата от университета често са лъжливи и не астават във времето. Виж, гимназията си е друго нещо - все пак там всички бяхме от един град!

    ОтговорИзтриване