Доверяваме ли се на телевизията - какво показват данните през годините назад?
Снимка: Елена Донкова
“Всички лъжат, подкупни са и обслужват нечии интереси”. Това е най-честият коментар по адрес на медиите, който чуваме напоследък. Дали обаче е така.
През 2012 г. от данните на Евробарометър стана ясно, че 68% от българите се доверяват на телевизията, а 29% - не. В контраст на всеобщите очаквания в Европейския съюз (ЕС) като цяло доверието към малките екрани е около 48%. Ние, българите, вярваме повече от средното за ЕС, въпреки че чуваме кънтящите критики около нас, че телевизията манипулира.
Орлин Спасов |
Особено изострена става темата около изборите. По време на избори Орлин Спасов от фондация „Медийна демокрация” съобщава, че телевизията се е ползвала с най-голямо доверие от гражданите в изборната кампания.
И още има голямо разделение на доверието, когато става въпрос за социални медии и новинарски сайтове, се разбира от изследването на Евробарометър. А що се отнася до доверието в интернет, то е около 42%, но по отношение на социалните мрежи, блоговете и сайтовете за споделяне нараства до 61%.
В ЕС доверието към социалните медии е 50 на 100. Съпоставена със страните членки, България е на едно от най-високите места.
На радиото у нас се доверяват - 51 процента, но 34% го отхвърлят. Сходна е ситуацията в ЕС, където 54 процента имат доверие към радиото срещу 38.
На трето място се подрежда пресата - 43 процента й вярват, но 46 - не. Единствено тук недоверието надхвърля доверието, което е важно по време на избори, отбелязва Орлин Спасов.
В ЕС данните посочват 40 процента доверие срещу 54 на сто, които са скептични към този тип медия.
За губещата влияние преса, където доверието през 2012 г. е спаднало с 2 процента спрямо 2011 г., Спасов казва, че това се дължи на директното пренасяне на икономически интереси в медийната сфера.
Mediascope Европа, 2012 г. |
Общоевропейското проучване „Mediascope Европа 2012“, превърнало се за рекламната индустрия в основен източник на информация за медия потреблението в европейски мащаб, показва, че
българите прекарват 16 часа седмично в интернет.
Това превръща медията във втората най-популярна след телевизията (23.2 часа седмично). Радиото (11.7 часа), вестниците (4.1 часа) и списанията (3.7 часа) изостават далеч назад. Интересен факт е, че в България 36% от мъжете и 38% от жените използват интернет, докато гледат телевизия. Възрастовата група, която прекарва най-голям процент от времето си в интернет, докато гледа телевизия, е тази от 16-24 г. – 48%. Тези резултати препращат мисълта към корените на пристрастяването към телевизията. Децата свикват с медията и в последствие дори да се занимават с нещо друго, изпитват нужда от компанията й. Съзнателно или подсъзнателно те приемат медийните съобщения и формират личността си съобразно тях.
Проучване на фондациите “Конрад Аденауер”, “Медийна демокрация” и агенция “Маркет линкс” за медийната среда у нас през 2013 г. показва, че хората главно се информират от телевизията по политически и икономически въпроси.
62 на сто от хората твърдят,
че най-обективни са телевизиите,
а 29% са посочили онлайн медиите. Телевизиите са основен източник на политически новини за 69% от запитаните, а онлайн медиите - за 20%. При жителите на столицата доверието в телевизията и онлайн медиите е почти изравнено - то е съответно 38 и 36%. Това е поводът за размисъл - защо резултатите в столицата са толкова различни и защо са точно такива. Отчита се ниско доверие в пресата. Едва 13% я смятат за обективна, а само 4% от анкетираните казват, че вестниците са основният им източник на информация за политически събития.
Изследване за свободното време на институт “Отворено общество”, направено в периода 16 юни – 6 юли 2014 г., показва, че 67,3% от пълнолетното население на България гледа телевизия през свободното си време. Нещо повече, 90,6% от анкетираните лица гледат телевизия поне веднъж дневно със средна продължителност 2 ч. и 52 мин. Това подчертава изключителната важност на телевизията, защото тя не просто се ползва с високо доверие, но на практика е и основният начин за прекарване на свободното време.
Телевизионните медии продължават да бъдат предпочитан и достоверен източник на информация, личи от изводите в проучването.
Назад във времето през 2009 г. от изследване на „Отворено общество” виждаме, че Би Ти Ви е най-гледаната телевизия – 72,8 % пред Нова ТВ, която е с 54%. Трета е БНТ1 – 38.5%.
Отворено общество, 2014 г. |
През 2014 г. се оказва, че Би Ти Ви “държи фронта” и по доверие с 43%, след нея се подрежда БНТ – 21%. Трета е Нова ТВ – 20%.
На въпрос “Ако имахте възможност да гледате телевизия само за половин час на ден, какво бихте гледали?” 35.8 % от хората отговарят “новини”. Това е още едно доказателство, че обществото вярва. Ако хората избираха алтернативен начин да се информират, щяха да изберат да прекарат този половин час в гледане на развлекателни предавания например.
Фактите доказват, че въпреки противоречивите мнения „малките човечета в хола” на всяко семейство са големите информатори и са по-големи от всички други.
ВИКТОРИЯ БОЯДЖИЕВА МИХАЕЛА ОГНЯНОВА
Няма коментари:
Публикуване на коментар