събота, декември 06, 2014

Доника Ризова: Да те наричат четвърта власт, а да не е престижно да си журналист, е обидно


Доника Ризова в УНСС
Фотограф: Елена Донкова

За журналистиката, хората и правилата... Отговорите в кратко интервю Пред микрофона дава Доника Ризова - автор и водещ „Медиите ON AIR”. Тя започва кариерата си като репортер в „Дарик радио”, където по-късно става и главен редактор, отговарящ за развитието на радиото в Северозападна България. Носител е на наградата „Златното перо” на СБЖ за 2011-2012 г. в раздел „Електронни медии-телевизия” за предаването „Медиите ON AIR”. То се излъчва всяка събота от 11 ч. по телевизия и радио „BULGARIA ON AIR”. 

Какви са Вашите принципи в журналистиката, г-жо Ризова? 
- Много труден въпрос. Принципите в журналистиката са тези, които би трябвало да спазваме - да си точен, да си верен в това, което съобщаваш. Да имаш всички гледни точки или поне няколко на един проблем. Да се отнасяш с голямо уважение към хората, с които комуникираш – участниците в твоята история или зрителите, слушателите, читателите и потребителите в интернет. Да търсиш непрекъснато и добрата новина зад всичко, което ни се случва. Защото живеем в трудни и интересни времена. Това е наш късмет, но е и проклятието на нашата професия. Да те наричат „четвърта власт”, а в същото време да не е престижно да си журналист, е малко обидно. 
Според нея най-важният
етичен закон,
който трябва да спазваме,
е Библията
Как обаче да съчетаем правилата в журналистиката с бизнеса? 
- Зависи от нас дали ще бъдем адекватни към новото време и към бизнеса. Какво иска бизнесът – да печели. Бизнесът обаче също си има своите правила. Ако ти работиш във фирма, която спазва тези правила, не би трябва да пристъпваш етичните закони на журналистиката и своите етични закони. Макар че един от всички етични закони, който трябва да спазваме, колкото и забавно да звучи, е Библията. Ако си честен разказвач на истории, ако държиш на себе си и на думата си, не би трябвало да имаш проблеми със своите работодатели, защото вярвайте ми хората на бизнеса са изключително интелигентни. Те имат нюх към успешните истории, нюх към силните характери и към победителите. 
Вие сте водещ на единственото на телевизионния екран медийно предаване, което обсъжда проблемите на медиите отвътре. Какво трябва да знае аудиторията за журналистите повече, за да им повярва? 
- Аудиторията трябва да знае за журналистите, че работата им не е съвсем лека. Не знам дали всички мислят, че сериалът „Нюзрум” е истината за журналистиката, или по-скоро е нещо, което важи само за американските журналисти. Не винаги професията на журналистите е свързана с общуването със силните на деня, с коктейли, с пресконференции и медийни изяви. Журналистиката в повечето случаи е много четене. Предаването „Медиите ON AIR” изисква много подготовка за избор на гости, защото аз като автор вземам решение за темите, за гостите и много искам да предложа на аудиторията хора, които харесвам. Хора, от които и аз имам какво да науча. И в този смисъл съм много щастлива, че не ми се налага да поканя някого, когото не харесвам. От друга страна, хората, които работят в медиите, искат просто да си свършват работата. Искат, когато зададат въпроса на един пиар какво се случва, той да отговори в срок, за да могат да си напишат статията, да си направят репортажа. Искат да не бъдат лъгани. Искат да работят свободно, на улицата да не ги нападат роми или протестиращи, защото са представители на една или друга медия. Искат просто след работа да си отидат вкъщи...
Интервю на СТОЯН НЕШЕВ
Публикации от автора 

Няма коментари:

Публикуване на коментар