вторник, юли 22, 2014

И все още чакат 7 млн. лв. за българско кино


Какво се случва в кино гилдията?
Снимка: авторът

Далече от сценографията на детската игра „камък – ножица – хартия” парите за производство на български филми удариха на камък. До това се стигна след съдебни жалби. Най-силно впечатление направи тази на Росица Караджова - кандидат, чийто проект е класиран на последно място в конкурса на Националния филмов център (НФЦ), който дава 7 млн. лв. държавна субсидия на някого за направата на нови филми. Скандалът за състезанието всъщност започна от журито начело с шефа на комисията за игрално кино Евгений Михайлов, който бе обвинен в преписване при избора на продукции. По-късно той сдаде поста си.

Парите са замразени, а всичко е в ръцете на Софийския административен съд. Гвоздеят в цялата бъркотия е писмото, което младата режисьорка Караджова разпространи и в социалните мрежи. Преди това обаче възникват множество въпроси, оставени без отговори... 
Кой ще ни каже какво се случва в кино гилдията? Честно ли е? 

Росица Караджова
Снимка: личен архив
Ето заради такива неща обжалвах конкурсната сесия за подпомагане на българско кино, на която моя проект беше класиран Росица Караджова последен, именно заради сезиране на нередности в процедурата на Национален филмов център от мен. Но по-важното е, че какъвто и да е изходът от делото, кино гилдията се раздели с повече от 7 милиона лева. Тези пари са блокирани от съда заради мен и делото, ще си останат блокирани до заключението на Административен съд. Да ви напомня че заключението на съда, също може да бъде обжалвано в по-висша инстанция, а заключение на висшата инстанция съответно обжалвано в още по-висша. Това трябва да ви подсети, че ако процедурата продължи до края на календарната година, което е 100% сигурно, вие уважаеми членове на кино гилдиите, губите завинаги неусвоените повече от 7 милиона лева от бюджета за 2014 г. отпуснат от Национален филмов център. Следователно бъдете сигурни, че тази моя процедура ще се повтори на следващата конкурсна сесия, на която аз също ще участвам и на която предполагам, че отново ще получа наказателен вот. Тук идва "добрата новина" - след повторената от мен процедура, ще загубите и бюджета за 2015 г. В заключение мога да ви споделя, че съм млада, в разцвета на силите си и че тепърва предстои постоянно подаване на проектите ми във конкурсните сесии на НФЦ. Ами, честито ви още от сега... Поемам отговорността за блокираните средства от сесията. Готова съм да понеса и наказателния вот на гилдията. Готова съм да понеса и всички обиди за проекта ми. Но истината е че потърпевшата не съм аз, а хората които са свикнали да получават милиони субсидии всяка година за филмите си. Сори, но вече ще ви е много трудно. Законът ми позволява да обжалвам всяка сесия. Дерзайте... 
Тук си позволяваме да вмъкнем един цитат от българския филм ,,Сбогом, приятели” (1970 г.): ,, Всеки стаено в себе си мечтае да стане велик. Искам да кажа нещо за онези, които ще останат обикновени хора. Пет хиляди мъже ще построят един нов завод и ще останат запомнени само няколко имена. Хиляди ще отидат в космоса - историята може би ще запомни името само на един - на първия, който видя Земята отдалече и каза, че е прекрасна. Ще се гордея, ако някога някъде чуя да се споменава с уважение и някое познато за мен име, ако не чуя, вярвайте ми няма да стане по-малко вярата, че ми някъде в България живеят достойно 39 момчета и момичета... 

За финал ще цитираме и актьора Антъни Хопкинс, който казва: ,,Днес е онова, което утре ще бъде вчера.”

ЯНИЦА МАРИНОВА
Публикации от автора

Няма коментари:

Публикуване на коментар