Снимка: Минко Чернев |
Масмедиите вече не са от значение. Това е мнението на американския професор по журналистика Кент Колинс, който е в България за трети път, за да обучава български новинари. На публична лекция на тема "Бъдещето на световните медии" професорът заяви, че съвсем скоро масмедиите в познатия ни вид ще изчезнат. "Сега си имаме работа със сегментирана публика", допълни той.
Според професор Колинс бъдещето е в цифровия преход – изпращане на съобщения и получаване на съобщения. Тоест – важна е обратната връзка. Хората искат да получават информация, когато на тях им е удобно, а не когато радиото или телевизията им я предлага. "Интернет променя начина за правене на журналистика. Това е огромна промяна", смята професорът.
Той разказа как американските вестници в началото подценявали значението на интернет, мислейки, че той няма да промени предпочитанията на хората. Направилите тази грешка скоро фалирали. Вестниците, които навреме се ориентирали към виртуалното пространство все още имат добри позиции на пазара. Кент Колинс обаче смята, че дори най-големите всекидневници скоро ще започнат да излизат веднъж седмично на хартиен носител и ще пренасочат дейността си главно към своите уеб-страници.
"Проверката на информацията е голям проблем в новите медии", убеден е професорът. Според него най-трудната задача пред журналистите е да потвърдят истинността на информацията, която получават от гражданите. Но проверката е най-важна за цифровата ера. Гостът разказа за случай, когато човек се обадил в медиите да съобщи за самолетна катастрофа с четири жертви в планината и дори представил снимки от мястото на инцидента.
Едва след като новината била оповестена, станало ясно, че това наистина се е случило, но преди цели две години. Ето защо проверката на фактите е от съществено значение. А това зависи и от качествата на съответния журналист.
Журналистите предлагат истории на публиката. Кент Колинс даде пример със скорошната трагедия с катастрофиралия автобус у нас. Той е убеден, че историите могат да решават проблеми, само ако разказват на публиката отново и отново за тях. С други думи – еднократният разказ не може да промени нищо, но ако историята продължава седмици или дори месеци, тя ще има голям ефект. Повечето журналисти имат истории, които искат да разкажат.
Това обаче не трябва да променя тяхната етика и морал. Журналистите са призвани да служат на хората, смята професорът. Журналистиката е моята религия, заяви още той.
Журналистиката изпраща важни послания. Според Колинс новите журналисти ще бъдат все по-умни и по-способни, което значи, че ще бъдат и по-добре платени. Лекторът направи разграничение между истинската журналистика и бизнес модела за правене на журналистика и подчерта, че само първото е добро. „Докато съдържанието е етично, то е и интересно“, завърши професорът.
Анастасия Станишева
Да, интернет, синдикацията на съдържание и дори новите крайни устройства (таблети) са на път да променят начина, по който информацията, поднесена от медиите се консумира.
ОтговорИзтриванеЛогичното следствие е и самият начин на поднасяне на информацията да се промени.