сряда, ноември 16, 2011

Силикон. Пари. Скъпи коли... и медии


Снимка: Минко Чернев



Силикон. Пари. Скъпи коли. Модел на поведение и начин на изглеждане, налагани от телевизионния екран. Пример за държание, възприет от подрастващото поколение. Телевизията и медиите имат възпитателен ефект върху младите хора - и то много силен. С други думи – публично-правният характер на телевизията е необходим за едно човешко общество.

Но практиката показва друго. Моралната страна на публичното пространство е почти изчезнала, да не кажа напълно, в днешното общество. Навсякъде се срещат прекалено млади девойки, изглеждащи напълно нелогично за възрастта си, които си мечтаят за охолен живот, а като подарък за 18-тия рожден ден - силиконови импланти. 

Всеки нормалномислещ човек би си задал въпроса - "На какво се дължи това"? Не е ли тенденциозно налагана публична стратегия (според популярната поговорка - "Прост народ се управлява лесно")? 

Поп фолкът и има ли почва у нас
Главният фактор за скоротечния морален застой, е налаганото и най-актуално в последните 10 години направление в музикално отношение, т. нар. "лек" жанр, поп фолкът (известен като чалга). Няма нужда от детайлен анализ на "структурата" му. 

Просто се налага отбелязване на най-важното - текстове, изпъстрени със сексуални послания, апотеоз на всичко, що е материално и в парична форма. Външен вид, изкован на матрица, който разрушава формирането на морални устои в духовния свят на подрастващото поколение. Но търсенето определя предлаганото. 

За тиража...
Докато обществото не промени това, което потребява и търси, промяната няма да се случи. Ако говорим за медиите като възпитател на едно общество, по-голямата част от печатните медии в нашата страна търсят сензацията и скандалното (неморалното) в материалите си. Като най-пикантното, разбира се, се оставя за първа страница. Защо? 

Просто така е по-лесно да си повишиш тиража (да ти обърнат внимание). А като се замисля - дали самите ние не се превръщаме в морално деградирали същества, след като толерираме подобно медийно поведение? 

В близкото минало останаха и един особен тип реалити формати - тенденциозно и постоянно налагани от телевизионния екран. Ситуацията беше същата - щом съм скандален, значи съм актуален (повишаване рейтинга). 

... и рейтинга
На какво могат да научат телевизията, медиите едно подрастващо и подвластно на всякакво влияние детско съзнание? Насилие (още един голям проблем, на който трябва да се обърне внимание), преклонение пред всичко материално и незачитане на духовното (моралните ценности). 

Кой е виновен за създалата се и внимателно „отглежданата” ситуация? Предимно самите ние, обществото. За да се развива нормално бъдещото общество, трябва да се намери кой да спре това, което се случва. А ако не си помогнем самите ние, кой ще ни помогне?

Виктория Милорова

Няма коментари:

Публикуване на коментар