Кадър от филма "В час Ботев"
Клас, стани! Клас, мирно!
Моля, настанете се удобно. Засечете девет минути по вашите измерители за време. Точно толкова са Ви нужни, за да се срещнете лице в лице с късометражния филм на младия режисьор Деян Барарев ,,В час с Ботев”. Това, за което ще Ви разкажем се случва в една класна стая. На една черна дъска, където между редовете, един ученик изписва заглавието на своето есе: Ботев е идиот!
Всичко е настояще, преживяване на сегашния момент. Там, където между стените се срещат и сблъскват световете на един ученик и един директор. А какво стои между тях? Нека си припомним, че за Ботев началото на творчеството е висша степен на чувството. А творчеството е стремеж към вътрешно освобождение.
Филм като ,,В час с Ботев”, както самата поезия на Ботев, е една стъпка към действие. Поезията и филма не са само чувство, но и решение.
И тъй като един учебен час е четиридесет и пет минути, няма да губим време.
Срещаме Ви с екипа, създал лентата. Запознанството ни се случва в духа на училищен дневник. Ще задаваме въпросите по азбучен ред, а отговорите ще ви насочат. За домашно непременно гледайте филма. Търсете го под заглавието ,,В час с Ботев”. Филмът беше отличен на фестивала в Босна и Херцеговина Dukafest с наградата за най-добър игрален късометражен студентски филм.
А какво пише на черната дъска в класната стая днес? Защо избрахте да изпишете на дъската във вашия свят от девет минути именно цитата: ,,Тежко братя се живее между глупци неразбрани.”?
От дъската... |
- За този цитат може съвсем спокойно да обвините Илиян Кючуков, който е ко-продуцент на филма. Ще цитирам него: "Честно казано това е нещото, с което аз винаги съм помнил Ботев, защото този цитат ми е бил водещ към личността му, а и винаги е бил актуален за мен. Ситуацията, в която е подходящ, е добре позната на хора, които са се борили за дадена кауза." Също така ето какво каза той относно дъската в класната стая днес: "Дъската е празна в очите на учениците. Каквото и да е написано там, то не представлява интерес, защото е видно, че учени хора в България не са преуспели, не са известни и не живеят добре." Напълно подкрепям думите му.
,,Ботев е идиот”, как се стигна до това заглавие на лентата и как от първоначалното му такова лентата вече носи заглавието ,,В час с Ботев’’?
- Първоначалното заглавие "Ботев е идиот" е вдъхновено от истински случай, когато едно момче, съученик на оператора на филма Георги Маринов, е написало есе със същото заглавие. Аз за съжаление не успях да го намеря този човек, за да си поговоря с него и да видя есето, ако случайно го пази. От спомените на Георги успях да извлека информация за есето, която защитаваше тезата, че съвременното ни общество е далеч от идеалите на хората, които навремето са се борили за свободата на българската нация. Решението за смяната на заглавието е взето от мен, за да може филмът да бъде обсъждан, заради съдържанието му.
Вярвате ли, че Ботев живее в сърцата на подрастващото поколение? Кой е Ботев сега? Какво визира директорката, превърнала се в учителка, в понятието: ВИЕ? ,,Какво знаете ВИЕ?’’
- Вярвам, че Ботев живее в сърцата на младите хора, макар и под друга форма. Въпросът е как да се научим да говорим с тази нова форма, така че да не я затрием. В момента Ботев е просто една фигура от миналото ни, до която ние не се докосваме, а държим на дистанция, далеч от нас като неприкосновен идеал, който никога няма да бъдем. Аз казвам, че това не е така. Ние можем да бъдем като него, аз вярвам в български народ, но той дали си вярва? Отново ще цитирам Илиян за това какво точно има предвид Фичева под "Вие": "Вече е много рядко срещано личното отношение на учителя към всеки един ученик. Затова и учениците вече са ВИЕ за директорката, защото те са част от една административна работа, която е много по-величествена от младия ум."
От филма |
Губи ли съвременният младеж, какъвто е той и във вашата лента, изкрещявайки, че е по-лесно да станеш животно, отколкото човек и имайки нужда от радикални промени - смяна на сегашната система с ЛЮБОВ? А коя е системата на ЛЮБОВТА?
- Системата на любовта е на модерния герой професор Георги Лозанов, който с помощта на д-р Евелина Гатева създават Сугестологията и след това Сугестопедията. Тази методика за обучение е била част от образователната ни система през учебната 1975/ 1976 г., когато в 16 училища в България се преподава по тази методика на ученици от първи клас. Резултатите за една година, без никакви домашни, са главозамайващи - децата са готови направо за трети клас. Unesco идват в България през 1978 г., за да се уверят, че това не е някаква измама и установяват, че това е най-добрата методика за преподаване по много предмети. В момента тази методика е известна в цял свят с това, че е най-добрата за преподаване на чужди езици. Защо да не се върне този подарък на българин, който е признат в цял свят обратно, където му е мястото - в нашето образование? А защо е системата на любовта, ще цитирам и самия професор Лозанов: "Използвай мозъка си и следвай сърцето си".
Дълго ли работихте по сценария? Как изградихте персонажите, как подбрахте актьорите?
- Върху сценария работих няколко месеца, доколкото си спомням. Образът на директор Фичева е създаден и вдъхновен от двама директори, от две различни училища, в които учих. Единият директор Нинова беше изключителен авторитет и аз много я уважавах. Тя беше строга, но и справедлива. А другият директор беше Филева, която пък беше един от онези измислени авторитети, както аз обичам да ги наричам. Съчетавайки тези противоположности, се надявах да я направя един по-сложен образ, тя говори убедително и отработено, но през думите й прозира бездушие. При героя на Васко е 50/50. Едната половина е от мен, другата от актьора Вальо. Виждам много от себе си в него и затова поставих тази тежка задача върху него. И мисля, че се справи много добре.
Единствената целувка, появила се във финала на лентата, трябва да бъде разбирана като послание между поколенията или в контекста на нещо друго?
- "За мен тази целувка е да смениш всяка злобна реакция и нападка, удар и неприличен жест, ненавист и гордост с усмивка. Но за да имаш усмивка, първо трябва да си влюбен." - отново думи на Илиян, които смятам за много точни.
Живяха ли героите Ви дълго във Вас преди да ги екранизирате? Разкажете ни повече за всички стъпки, през които преминахте - от идеята до реализацията? Колко дълго работихте върху филма?
- Всъщност не осъзнах, че героите от филма са живели през цялото това време в мен, докато не ги изкарах във филма и не мина известно време. Тогава почнах да правя връзките между моите преживявания и филма. Въпреки че съм имал не една среща с преподаватели като Фичева, съм щастлив, че съм имал учители, които са оставили трайна следа в мен и са ме научили да мисля.
Забранявахте ли си нещо по време на снимките, а по-късно и при монтажа? Защо избрахте точно късометражното кино, може ли с малко време да се кажат много неща и въобще с какво Ви предизвиква късометражното кино?
- Късометражното кино те предизвиква с краткото време, което имаш. Героите ти трябва да са ясни на зрителя, историята проста и начинът ти на разказване да предизвиква внимание от начало до края на филма. Времетраенето е без значение, когато можеш да боравиш с него.
Имахте ли първоначални очаквания или притеснения как публиката ще възприеме лентата, а всъщност какъв отклик получавате от страна на потребителите? Кои две думи бихте поставили между съюза ,,и”? И накрая кой всъщност сте Вие и какво искате да кажете на света?
- Имах очаквания, че филмът ще се приеме различно от хората. Дадох си сметка, че сигурно ще предизвикам крайни реакции, но вярвах, че когато хората гледат филма ще осъзнаят това, което съм искал да кажа. Това което наблюдавам като реакция от хората е преобладаващо положително. Има и негативни мнения, някои от тях крайни, други доста разумни, дори бих ги нарекъл градивна критика. Не знам какво бих сложил между съюза "и". Може би свобода и истина, защото едно без друго не могат. Трябва да си свободен, за да кажеш истината и само истината може да те освободи. Аз съм Деян Барарев и искам да кажа, че съм жив! Все още.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Деян Барарев |
Име: Деян Барарев
Години: 25 г.
Интереси: Кино и литература
Филми: "Значителните други" и "В час с Ботев" (старо заглавие "Ботев е идиот"). Филмът беше отличен на фестивала в Босна и Херцеговина Dukafest с наградата за най-добър игрален късометражен студентски филм.
В днешно време ако попитаме учениците, кой е Ботев, ще срещнем един празен поглед, който може би ще изрече, че са го учили в училище, но какво точно и какво е постигнал, едва ли ще могат да го кажат.Този филм, не съм го гледала и с цитата, че е идиот малко ме шокирахте ако трябва да бъда честна и може би заради това ще го потърся и аз да го изгледам, за да видя какво точно искат да кажат с това. Според мнение трябва да сме горди, че Ботев е българин и е постигнал толкова много за нас, да не говорим за поетичните му творби,които и днес помня.
ОтговорИзтриванеМного е тъжно да гледам как днешната младеж не знае нищо за толкова велики българи,които са направи всичко за нашата свобода.Тъжно е че изобщо дори и на шега се пишат подобни нелепости и глупости.Би трябвало всеки един от нас да има съвест и да уважава нашите герои, по този начин уважава и самият себе си.Статията ви е доста интересна и се радвам че ни пишете, дано и за на пред споделяте впечатленията си.
ОтговорИзтриване