четвъртък, декември 12, 2013

Мъчим се за реформи в гимназията


Фотограф: Елена Донкова

Из откъси от ,,Майчина сълза” по А. Каралийчев 

Снимка: НЖ
Новите програми в Закона за училищното и предучилищното образование премахват историята като задължителен предмет в 11. и 12. клас. Ще съществува профил история със засилено изучаване, но по избор на ученика. Така на практика българската история остава извън програмите на гимназиалния курс. В осми, девети и десети клас се изучава световна история, а едва в единадесети и дванадесети българска. 

Варненски преподаватели и ученици от Първа езикова гимназия са написали протестни писма. Под тях са се подписали 36 учители по история и 184 пълнолетни ученици. Те настояват за запазването на предмета история и цивилизация като задължителен във втория гимназиален етап със същата учебна програма. Както и преместването на материала, засягащ българската история, от XI клас в първия гимназиален етап, тъй като е много по-важно за учениците да са запознати в детайли с нея, отколкото със световната. После се оказа, че такъв проектозакон изобщо не съществувал. Последният проект бил от 2012 г. под ,,юрисдикцията на ГЕРБ.

,,Кой ще го стопли в тая самотна нощ? Оставиха го само в дъното на гърнето, защото беше сакато и не можеше да лети!” 

Дванадесетокласниците ще бъдат тествани по математика. Сега им е дошъл редът! Разбира се, те не бива да се тревожат, защото ще бъдат тестирани с цел проверка часовниците от Министерството на образованието. Ако искаме да проверим как мислят и разсъждават младите, следва ли да ги проверяваме с тестове, се пита в задачата с неизвестни? Тестът е матрица! Развиването на мисълта не се стимулира с заграждане в квадратче. А и няма проблем да те информират, че сега ще те проверявват. Всяко наложено съобщение отгоре е стрес. Всяка форма на изпит е измерване на целта в количество. А къде по скачените съдове избяга качеството? Всяко настваление от типа: ,,Сега ще се изпитваме, ще си проверяваме знанията” е като дресировка. 

,,Аз не съм дъждовна капка, аз съм сълза...”  

Сълзите се стичат по човешките очи. Преди дни родители се възмутиха от условието на задача за втори клас по математика. В условието присъстват кебапчета, знамена и протести. Не мисля, че трябва да има политика в училище и не бива да бъркаме малките деца с политиката, заяви министърът на образованието Анелия Клисарова.  

,,Братко ветре, ако минеш през България, отбий се при моето сиротно пиле и му кажи да се пази от черния котак... кажи му още, че моето сърце изсъхна от мъка...” 

Наскоро излезнаха и резултатите от изследването PISA (Програма за международно оценяване на учениците на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие). По показателя четене България се намира в дъното на таблицата на 51-во място с 436 точки от 65 страни, колкото Сърбия, Обединените арабски емирства, Чили, Тайланд, Коста Рика и Румъния. Защо сме на дъното в класацията по осмисляне на текстове ли? Защо децата ни не разбират основното, не умеят да извлекат смисъла на един непознат текст? Просто е, защото нямат навика, защото губят въображението, защото се превръщат в смазани чаркове и виновни за това сме всички ние! 

Ще въведем ли дуалната система у нас

Дуалната система на образование у нас ще стартира през учебната 2015-2016 г. Това стана ясно на конференцията „Дуалната система – обединени усилия за по-добри перспективи пред младите хора“, инициирана от евродепутата Ивайло Калфин. Така учениците още от шестнадесетгодишна възраст ще се впускат в работната среда. Така бизнесът ще определя профила на обучение. Очертава се следната схема: предприятие-камера-професионално обучение. Не бива да се бърка обаче училищната система с паралелната дуална система. В Германия, където моделът ефективно се прилага и дава резултати предстои промяна във философията на дуалната система. 

Испания, България и Португалия са страните, които вървят към въвеждане на дуалната система, но дали сега е моментът да приложим. Нужни са промени в законодателството за средното обрзование. Заради промяната учебните планове в Кодекса на труда да включат трудови договори за гимназистите, които да са на облекчено работно време, също и в Закона за занаятите. Предвижда се разходите по професионалното обучение на гимназистите да бъдат поделени между държавата и работодателите. Дуалната система от друга страна може да мотивира децата да остават в училище. 1 000 ученици отпаднаха през 2013 г. от училище от тях само 600 заради слаб успех. Останалите напуснаха системата на образованието по социални и семейни причини. 

,,Благодаря ти, майчице. Легна си в перушината и заспа, затоплено от сълзата сякаш беше под майчините си криле..”

Яница Маринова
Публикации от автора

Няма коментари:

Публикуване на коментар