сряда, август 13, 2014

За една велоалея, обрасла в треви и бодили...


Това е част от велоалеята, която води до редица културни забележителности в село Мезек в близост до гръцката ни граница
Снимки: Иван Василев

Пътят на велосипедистите е трънлив и бодлив. Той е обсипан с кори на дини и пъпеши и е почти неизползваем. Добър ден на велоеволюцията в село Мезек! 

По пътя на колоездачите
Това е коментар за естетиката на пътя. За една велоалея до гръцката ни граница, водеща почитателите на две колела до тракийската куполна гробница в могилата Малтепе и византийската крепост от края на ХІ в. в Мезек. Всъщност това е диагноза, която обижда ентусиазма на велосипедиста и прави нелегитимен образа на онзи, решил да инвестира в инфраструктура. 

Някой трябва да поеме отговорност заради немарливостта, но и за историческата фактология. В района освен бостанските дарове по велопътеката, се носи и емоцията, че нещо се е случило. 

Кой е силният на пътя? Този, свръхчувствителният, от асфалта на еди-коя оперативна програма ли? Въпросът е по-скоро кой не се е погрижил за велоалеята, за да бъде в окаяно състояние? Отговорите „какво тук значи някаква си велоалея” или „един колоездач повече или по-малко, все тая” доказват, че живеем в една щастлива безотговорност, без която не можем... Накратко казано, ако на пътя има проблем и не му се обръща внимание, той все повече ще се разпространява. 

Бялата лента показва докъде 
се разпростира велотрасето
Бялата ивица започва от разклона за Мезек в близост до гръцката граница при ГКПП Капитан Петко войвода и прегражда пътното платно в едната посока чрез обозначителен знак за велосипедисти. Лентата е тясна, но по-странното е, че липсва маркировка дали велопътеката е двупосочна или не. Видимо – изглежда, че правилата за метрите ширина, уредени за пътна безопасност, са пренебрегнати. Велотрасето продължава, но от време на време прекъсва заради пътни вдадености. Свършва до табелата на селото и дотам. 

Атракция са и
паркираните автомобили по пътеката
Атракция на асфалта за колоездачите са и насядали работници от близки строителни площадки, които използват пътеката за място за отдих. Паркирани автомобили или движещи се каруци, които прекрачват колела в бялата лента са допълнителен лукс за велосипедистите. Каква по-добра естетика за велопоход? 

Това благоустройство, дълго 7 км, струва 999 531,45 лв. В сметката е включен и 2 км рехабилитиран път. Велоалеята съществува от лятото на 2013 г. и е изградена като част от проекта на Община Свиленград „С богатството на миналото към атрактивно бъдеще“. Да, атрактивна е! 

Всъщност уважаеми, местни властимащи, парите биха стигнали и да повикате на помощ консултант, който обаче да си свърши качествено работата. В противен случай се получават недоразумения по асфалта, на които често се смеем  в комиксите.

Началото й изглежда обнадеждаващо...
Но надеждата бива бързо покосена от треви и бодили
„Велоалеята е направена, за да се отбие номера, както всичко в България (смее се). По платното дори забелязвам песъчинки. Вижда се, че никой не полага грижи за нея”, споделя недоволен велосипедист. По думите му в участъка движението е интензивно и наистина е необходима пътека за колоездачи, защото селото провокира интереса на множество туристи и от чужбина. 

СТОЯН НЕШЕВ
Публикации от автора

Няма коментари:

Публикуване на коментар