вторник, декември 23, 2008

Конспект по Социология

УНИВЕРСИТЕТ ЗА НАЦИОНАЛНО И СВЕТОВНО СТОПАНСТВО

Учебна дисциплина:
ОБЩА СОЦИОЛОГИЯ - журналисти

Преподавател:
Доц. Михаил Мирчев

Учебна година: 2008-2009, есен
Изпит: 22 януари 2009, 14 часа


1. Наука. Структура на науката. Теория и понятийна система. Методология и методи, операционализация. Емпирични изследвания и агрегиране на данни. Сциентизъм. /с.
33-34, 224/ /лекция/

2. Научно познание и всекидневно знание. /лекция/ "Позитивизъм", обективно знание. /с. 35-36, 221-224/ "Парадигма" (Томас Кун). /с. 35/

3. Рационална епоха. /с. 37-40, 227-230/ Науката като непосредствена производителна сила. Научно-технически прогрес. /с. 98-99/ "Общество, основано на знанието", "трета вълна". /лекция; 483-487, 664-667; www.Тофлър /

4. Възникване на социологията като наука. Преход към капиталистическо общество. Социологията като "мисловен инструмент". /с. 223, 40-45, 495-497/

5. Социология. /40-49, 245-246, 273-279, 13-15, 29-31; схема с. 32/ Холизъм. /с. 49-51,
358-364/

6. Социологията като наука за системата на обществото, за системността на обектите. Фундаментална наука, място в йерархията на науките за обществото и общностите. /с. 224, 291-294, 302-305, 311-314, 355-356, 26-28; схеми: с. 32, 270/

7. Нужда от нов социологически синтез. Глобализацията предполага системен анализ в нов обхват и с нова переспектива. /с. 46-49, 356-368, 272-279/

8. Ветрило на съвременната социология. Нужда от изучаване на социология. /с. 15-21; схема с. 270/

9. Социологическа мисъл в България. Български социологически институции: БСА, ИС при БАН; Катедри "Социология" в СУ, УНСС; НИИМ, НЦИОМ, социологически агенции. Ив. Хаджийски, Ж. Ошавков, Л. Николов. /с. 55-61, 26-31/

10. Проблемът за обществения ред. Дилема на Томас Хобс. "Естествено състояние", "всеки срещу всички". Хаос, анархия, аномия.- потребност от норми и организираност, безопасност и защита. Интерес от включване и интегриране. /схема с. 562; с. 558/

11. Огюст Конт. Позитивна наука. Обект и субект. "Колективен организъм". Социална статика и динамика. 3-те стадия. 4-те сфери на прогреса. / с. 220-231/

12. Емил Дюркем. Обща социология. Социален феномен. "Колективно съзнание". Механична и органична солидарност - видове общества. Дуализмът на човешката природа. /с.
244-255, 123-127/

13. Макс Вебер. Социално действие. Социални отношения. Групи и класи. Легитимност на властта и типове господство. /с. 256-266/

14. Макс Вебер. Рационализъм. "Протестантската етика и духът на капитализма". /с. 265-269/ "Роднинските окови на икономиката" /с. 193- , 233- ??/

15. Социален ред. "Обществен договор". Гражданско общество. /схема с. 562; с. 61-66, 68-74/

16. "Потребителско общество". "Всеобщо благоденствие". /с. 106-108, 401-402, 616-624/ "Стадии на икономически растеж", У. Ростоу. /с. 101-102/

17. Макро-модел "социологическата структура" на обществото като система (1965). Потребностите като императив, производителните дейности като средство. Основни сфери и системни функции. /с. 291-298, 47; 315-319, 307, 309/

18. Обмен между структурните компоненти, мрежа от взаимодействия в макро-системата на обществото. Принцип на качествено съответствие - пропорционалност и равновесие между компонентите. /с. 301, 303-305, 355-356, 363-367/

19. Социологически критерии за ефективност. Фирмени и финансови или обществени и скистемни критерии за икономическа ефективност. Обществени функции на икономиката. Икономиката за или против обществото. /с. 295, 301-305, 317, 364-368/

20. Потребностите и мотивацията в обществените дейности на личността, групата, общността. /с. 197-202/ Интереси и активност. /с. 332-334, 338-340; 319-331, 342-348/

21. "Изкуствени потребности". /с. 459-611, 407-411, 420-423/ Потребителско общество. Франкфуртска школа. /с. 106-110/ BuyNothingDay (1993) - реакция срещу "репресивната толерантност" на рекламата и активния маркетинг.

22. "Едноизмерен човек". Масова култура. /с. 110-115, 622-624/ "Стокова култура, пазарен характер". /с. 426-430, 449-453/ "Нови форми на контрол", "западен деспотизъм", "репресивна де-сублимация". /с. 407-411, 584-588, 417-423/

23. Макро-модел AIGL (Толкът Парсънз, 1951). Структурно-функционална парадигма. Функционални императиви. Основни сфери. Кумулиране на енергията, движение на информацията в системата. /с. 280-284, 284-287, 358, 50-51/

24. Двете условия и двете гаранции за устойчивост на обществото като система. Двете нормативни системи - осигуряване на социална връзка. База за устойчивост или инерция към аномия. /лекция/

25. Макро-модел AIGL. Равновесие на системата, устойчиво развитие. Ос на базовите условия - интеграция и адаптация. Ос на гаранцията - управление и саморегулиране. Икономиката като база за адаптивност на системата. Политиката като "социално инженерство". /лекция/

26. "Егоизъм и алтруизъм" (Конт). "Дуализъм на човешката природа" (Дюркем). /с. 204, 210, 562; 250-255/ "Принцип на солидарността", "принцип на реалността". /с. 248-250, 393-400/ "Принцип на удоволствието", "хедонизъм". /с. 623, 113, 403-411/

27. Индивидуализъм, атомизъм. /с. 49-55, 577-580; схема с. 32/ "Методологичен индивидуализъм". Рационален избор и максимизация на ползата-печалбата. Либерализъм. Вашингтонски консенсус. Кризата на либерализма. /лекция/

28. Свободата - като идеал, обществена рамка, психологически проблем. Позитивна и негативна свобода. /лекция/ Свобода или сигурност - 2 страни на свободата, механизми на бягството. /с. 556-565, 567-577/

29. Свобода и икономическа предприемчивост. "Конкуренция и свободен пазар". Монополизъм и зависимост. Стратификационен профил по степен на свобода и зависимост. /лекция/

30. Аномия /с. 75-79, 252-253/. Принцип на силата и бруталността. Максимализъм. Снобизъм. /с. 645/ Криза обществена. Спирала на обществената деградация. "Пиратството" в бизнеса. /с. 467-469, 473, 464-467, 469-471, 636; Стиглиц, с. 64, 76/

31. Идентичност. Професионална принадлежност и статус. Приемственост, амбиция и кариера. Ефективност на "съвкупния работник". Трудови и професионални добродетели. Екипност и доверие, лоялност. Уорън Бъфет, 3-те добродетели при наемане: integrity, intellect, energetic. /лекция/

32. Поколенчески отношения. Гражданска приемственост и иновация. Ювентизация. Ейджизъм. /с. 131-138/ Сблъсъкът между поколенията. "Поколенията Х и Y". /виж Ланкастър/

33. Етноцентризъм и малцинства - гражданско изключване. Обсег на пазара - икономическо изключване. /с. 68-73, 191; схема с. 562/ Дискриминация и асимилация. Акултурация. /с. 186-194/ Емиграция и имиграция. /лекция/

34. Интеграция - социална, институционална, обществена. Обществени йерархии и "социални мрежи". Гражданска грамотност и организационна култура. Богатството и бедността като дезинтеграция. Безработица и излишните. /лекция/

35. "Индустриално общество". Р. Арон, Д. Бел. /с. 101-102, 96-98/ "Втората вълна". /www. Тофлър/

36. Конвергенция. /с. 102-103/ "Постиндустриално общество". /с. 102/ Конвергентни общества - "шведски модел", "китайски модел", европейска "социална държава". /лекция/

37. "Третата вълна". /www. Тофлър/ Информационно общество. Мрежово общество. Поколението Y. /лекция/

38. Римски клуб, доклади за глобалното развитие на света. /с. 103-106/ Екологична криза. Устойчиво развитие. Кризата на либерализма и новите центрове на глобална власт. Кризата на империята. /472-487, 632-635, 349-356/

39. Глобализацията. Икономическа база и двигател. Монополен световен пазар. Политическа, идеологическа и ценностна надстройка. /с. 361-363, 554-555, 647-649,
458-463, 350-355, 412-423; схеми с. 515, 279, 652/

40. Глобализацията и промените в социалната стратификация. Социална поляризация. "Двоинствена икономика" (Стиглиц)./с. 146-158, 162-171, 659-663, 477, 639; схеми с. 513, 652/ Утопия и анти-утопия. "1980", Джордж Оруел.

41. Джоузеф Стиглиц. "Глобализацията и недоволните от нея". Вашингтонски консенсус. Обърната пирамида на глобалната икономика. Обръщане на финансовата печалба и растежа в деструктивен обществен ефект. Анти-глобалистко движение. /виж книгата/

42. Световната финансова и икономическа криза (2008). Структурен генезис. Кръгове на разрастване. Идеологически и политически последици. Оздравяване на обществото. Връщане към системен подход. /лекция/ /с. 481-487, 424-430, 464-471, 632-638/

43. Социалната принадлежност. На микро-, мезо- и макро-равнище. Обективна принадлежност и чувство за идентичност. Четири общностни хоризонта. Социална загриженост на капитала. Социални инвестиции от бизнеса (CRM). /с. 157-161/

44. Неравенство социално - диференциация, поляризация. /с. 146-157, 162-171/ Първично - от личността към статуса. Вторично - от принадлежността към възможностите пред личността. Социална (не)справедливост.

45. Социална стратификация, разслояване. Йерархия от неравенства между общности и групи. Икономически класи, социални слоеве, професионални съсловия. Социална пирамида. /с. 158-161/

46. Типове стратификационни профили. Профили по Кели. Либерален и социалистически стратификационен модел. Динамика на профила при Глобализацията. /схеми с. 512-514, 515, 279/

47. Социален статус. Комбинация от качества и позиции. Индивидуална и социално-типична. Общност - органична, функционална. Каста, съсловие. /с. 502-512, 149-158, 261-262/

48. "Статусна несъвместимост". Конфликт на идентичности. Новобогаташи. Снобизъм. Космополитизъм. Маргинали и аутсайдери. /с. 161-162/

49. Елити. Капиталова, властова и престижна роля. Стари и нови елити. Циркулация на елитите. "Суб-елити". "Мениджърска класа". "Интеграторите". /по Тофлър/ /Текст. 2: с.
166-168; www.assa-m/

50. Аристократични елити. Демократични елити. Олигархични елити. Изолация на богатите, "бунт на елитите", "транзитни пътници". Свръхбогатството и рискът за обществото. / с. 624-626, 636-647, 469, 632-640, 657-660/

51. Слоеве на средната класа. Професионализъм и деловитост. Адаптивност и свобода. Самочувствие и индивидуализъм. Интеграция и гражданска отговорност. Здраве и консервативност. Стабилност и перспектива. /с. 165-166, 497-500, 508-512/

52. Свиване и деформиране на средната класа при Глобализацията. /с. 640-643; с. 515/ Социална поляризация. Откъсване на елитите. Изключване на крайната бедност. "Единият милиард". Обедняване и бедност. /схема с. 515/ /лекция/

53. Слоеве на бедност. Относителна бедност, стимул за интеграция и труд. Абсолютна бедност, асоциалност и изолация. Социален и жизнен минимуми. /с. 162-169, 505-513; схема с. 515/

54. Сиви зони. "Ново средновековие". Анти-общества. Мафиотизиране. Сива икономика и (анти)социалност на монополния капитал. /с. 655-666, 650-655, 632-636/ Семейна икономика и гражданско самосъхраняване.

55. Социална мобилност. Хоризонтална - професионална, институционална, териториална, семейна. Вертикална - цензови механизми, бариери на достъп, удържане на своите. Кариера и успех. /с. 168-172, 502-508/

56. "Класата на излишните". Интегрирано и дез-интегрирано население. Технологични, икономически, политически, културни и цивилизационни фасктори. /www.статия/

57. "Класата на ленивите". Консумативно и производително население. Преразпределение на доходите и благата. /www.статия/


ОСНОВНА ЛИТЕРАТУРА (за изпита)

1. МИРЧЕВ, Михаил. Текстове 2, Покана за социология. 2-ро допълнено издание.
ИК "М-8-М", С., 2005 - допечатка от 2007. Стр. 672.

2. Икономическа социология. Учебник на УНСС. Съст. и научни ред. Т. Пачев и Бл. Колев, УИ "Стопанство", С., 2005 (1999).

3. КОЛЕВ, Благой. Икономическа култура. УИ "Стопанство", С., 2002. Стр. 282. (рите - с. 118-133)

www.assa-m.com / за моите студенти / социология


ПРЕПОРЪЧАНА ЛИТЕРАТУРА (за мислещи студенти)

4. ЧАВДАРОВА, Т., Неформалната икономика. Изд. "ЛиК", С. 2001. Стр. 340.

5. ТОФЛЪР, Алвин и Хайди Тофлър. Третата вълна. Изд. "Пейо К. Яворов", С., 1991. Стр. 576. Без ISBN. /Toffler, Alvin and Heidi Toffler. The Third Wave. William Collins Sons & Co. 1980/

6. ДРАКЪР, Питър Ф. Пост-капиталистическото общество. Изд. "ЛиК", С., 2000. Стр. 252. ISBN 954-607-374-1. (DRUCKER, Pter F. Post-capitalist society. Harper Business Publishers, 1993)
(капитал + технология, раждане на нова цивилизация - с. 24-29; познанието, като основен източник на богатството, генератор на икономическото и общественото
развитие - с. 9, 12-14, 29-35, 49, 52-54, 194-201; училището, образованият човек - с.
209-227, 228-237; "революцията на мениджърите" - с. 11, 49-51; организацията, цели и критерии, специализираност, симф. оркестър като прототип, иновация като "творческа деструкция", отговорността - с. 55-70, 107-120 ; общество на "нови класи" - с. 10; връщане към общности от племенен тип, "връщане към средновековие", в см. на отказ от материални блага и технологии, трайбализъм - с. 16, 19, 164-168; заобикаляне на националната държава - с. 14-19; индустриална революция, след 1700-1830 г. - с. 33- ; революцията в производителността, тейлъризъм - с. 39-44, 92-102; "пролетариатът" става средна класа - с. 45; от национална към мегадържава - с. 122-151; 184-192)

7. СТИГЛИЦ, Джоузеф. Глобализацията и недоволните от нея. УИ "Стопанство", ИК "ИнфоДар", С., 2003. Стр. 324. /Joseph E. Stiglitz. Globalization and its discontent. W. W. Norton & Company, Inc., 2002/ Нобелова награда по икономика, 2001.
(опустошителен ефект на глобализацията в развиващите се страни и върху бедните; идеологически, а не икономически решения и подход на МВФ и СБ; двоен стандарт, асиметрия на подхода, на правата и задълженията, на информацията; нужда от благоприличие и социална справедливост, съвест на местните капиталисти, с. 64, 76; Вашингтонски консенсус - фискални ограничения, приватизация, пазарна либерализация, с. 59-75; чуждестранни инвестиции, Холандска болест - с. 75, 81; Community Reinvest-ment Act - с. 79; остаряла презумпция, че парите сами се справят, без регулацията и инициативата на държавата; отвратителни антидемократични отношения, Trickle Down - с. 88-90; .........)

8. KLEIN, Naomi. The Shock doctrine. The rise of disaster capitalism. 2007. Pp. 800. …
Виж представяне в сп. Ново време, бр. 4, 2008, стр. 61-92.
(No Logo. 2000. Докторската й дисертация. Възприема се като манифест на международното алтер-глобалистко движение; неоколонизиране на света чрез шоково налагане на неолибералната доктрина за тотално дерегулиране на националната държава и за отворения свободен световен пазар; Чикагска школа, Милтън Фридман (1912-2006) - гуру на екстремната либерална световна икономика; доктрина на шока - "само една криза, може и изкуствено създадена, води до желаните промени за частния капитал"; ликвидира системата на кейнсианската икономика - търсене на компромиси, сдържане и търсене на балансиране; капитализъм на катастрофите - шокова криза и масово нещастие, светкавично всичко се продава на частни инвеститори и се разграждат социални системи за образование, здравеопазване, собственост, докато засегнатите хора са в шок реформите стават необратими промени, преходът се оказва завършил -в срок от 6-9 месеца, използва се моментът на колективния шок и объркване; фалшивият модел на свободата - Чили, Ирак, Ню Орлеанс.)

9. БЖЕЖИНСКИ, Збигнев. Извън контрол. Изд. "Обсидиан", С., 1994.
(релативистки хедонизъм като базисна жизнена норма, не формира стабилни социални връзки и заплашва обществото с разруха, то се нуждае от общосподелени абсолютни принципи, а не само от индивидуално самозадоволяване, с. 119; ... )

10. ЯКОКА, Лий. Къде изчезнаха лидерите? Изд. "Сиела", С., 2007. Стр. 248. /Lee Iacocca. 2007/
(изневерява ли ни капитализмът - с. 121-; кой ще спаси средната класа - с. 176-; свободната търговия да е честна търговия - с. 98-; )

11. ЛАНКАСТЪР, Лин. К., Дейвид Стилман. Сблъсъкът на поколенията. Традиционалисти, представители на бейби-бума, поколение Х, деца на хилядолетието. Изд. "Класика и стил", С., 2004. Стр. 402. /Lynne C. Lancaster. 2004/
(кои са поколенията, защо се сблъскват, с. 17-57; различието по поколение -
по-силно от различието по раса, религия, пол, с. 67-72; различен тип житейска кариери, с. 75-96; различен тип успех, награждаване, с. 97-126; пенсионирането;
забавлението - и на работното място; ученето в работата и живота, с. 327-350; езикът и етикетът на поколенията, QS, с. 363-374)

12. МАНИНГ, Робърт. Нация на кредитните пари. Последиците от пристрастеността на Америка към кредита. Изд "Сиела", С., 2005. Стр. 506. (Robert D. Manning. 2000.)
(разрастваща се пропаст на богатството, с. 171-, 210; вместо спестовност, дух на потреблението, с. 175-189-, 218-, 331-, 489; познавателното объркване, плюс културно опиянение при харченето, с. 186-190-198-205-, 471, ; безмилостен маркетинг на потребителки кредит, грабителски кредити, с. 205-, 348-, 473; видове карти и режими по социални класи, с. 210-214, 417, ; живот на ръба, максимално задлъжняване, лични фалити, с. 215-221-226-233-253, 429, ; зависимостта на студентите, "инфлация в колежа", с. 265-272-276-282-298-307, 442, 503-505)

13. РАНД, Айн. За новия интелектуалец. Времето на Атила и Шамана изтече. Изд. "МаК", С., 2008. Стр. 219. ISBN 978-954-8585-07-1. (RAND, Ayn. For the new intellectual. New American Library, 1960)
(апология на човешкото его, като извор на икономическия и обществен прогрес; САЩ в културен банкрут, културна дезинтеграция, епоха на морална криза, разделяне на душата и тялото - 11, 130, 155, 193, 202, ....; хора "втора ръка", злобни към свободния човек, без мислене и отговорност, паразитът, посредственият - 75, 87, ....; индивидуалистът, алтруизъм и егоизъм - 84, 89, 156, 203, 219; смисълът на секса, мъжът търси самоуважение, или спасение от самопрезрението си - 109, ...; правата като подарък или като избор - 207)

Край

2 коментара:

  1. е ние всичко ли трябва да научим?Какво точно да учим за този изпит,за6тото тук са 10000000 неща

    ОтговорИзтриване
  2. Всички 57 въпроса от този конспект са за изпита на 22-ри януари! Следователно... всичко трябва да се научи... Успех, колеги!

    ОтговорИзтриване