петък, юни 12, 2015

„Устойчив бизнес в северен район - идеи на младите хора на България"

Снимка: Андрей Деновски
„Устойчив бизнес в северен район - идеи на младите хора на България” - втори иновационен лагер с участие на ученици от три столични училища, развиващи профил „Предприемачество и бизнес”. Инициативата е на столичното 23 СОУ „Фредерик Жолио – Кюри”,  съвместно с 19 СОУ „Елин Пелин” и 119 СОУ „Академик Михаил Арнаудов”, а участниците са от 10 и 11 клас. Лагерът се провежда по програми на „Джуниър Ачийвмънт”, които са новатори в разпространението на модела „учене чрез практика” в България. Целият процес по организиране и провеждане на иновационния лагер е изграден чрез прилагане на IT технологиите в образованието на всички нива и форми.
Снимка: Андрей Деновски
Водещ на пресконференцията беше Светослава Цекова, единадесетокласничка от 23 СОУ "Фредерик Жолио – Кюри” гр. София, която е и участник за втора поредна година. Иновационният лагер е инструмент на образователния процес, съобразен с актуалните тенденции за иновативността и интерактивността на образованието. С този лагер учениците целят да развият основните ключови компетентности - предприемаческо мислене, компютърна грамотност и богата езикова култура. И тази година участниците се събраха, за да представят своите нови и иновативни бизнес идеи относно актуални, социални и обществени проблеми.

Миналата година по време на лагера учениците са представили иновативни бизнес решения за актуалния, тогава, проблем "Карадере", успял да намери широк отзвук в обществеността.  Тази година целта на лагера е да бъдат представени нови идеи за това как да бъдат решени проблемите в северните райони на България.

Партньори на тазгодишния иновационен лагер са "Джуниър Ачийвмънт България" и "Samsung Bulgaria". Домакин и през двете години е Европейското висше училище по икономика и управление, а инициатор на междуучилищичния лагер, тази година, е г-жа Чанева, директор на 23-то СОУ „Фредерик Жолио – Кюри” и член на общинския съвет на Столична община.

Снимка: Андрей Деновски
По време на лагера тази година присъстваха 60 ученици от трите столични училища, част от тях разпределени в пет отбора по пет участници, като във всеки екип имал ученици от различните училища. А останалите бяха разпределени в уъркшопа и работеха заедно с г-н Калин Арнаудов учител по Икономика в 19-то СОУ "Елин Пелин". 

В уъркоша учениците успяха да се запознаят с инструментите за достигане на иновативни бизнес идеи и се научиха как да работят в екип. Петте отбора разработиха своите предложения за бизнес в по един от регионите на северна България. 

Отборът спечелил трето място е работил върху био еко селище "Дионист". Учениците успешно се справят с PEST и SWOT анализите, а най-интересната и екстравагантна екстра, от тези които предлага тяхното селище, е "Посрещане на булката на бял кон, при сватбени тържества". Други от екстрите са биохраните, собствено производство, както и конна езда. 

Втората награда е осигурена от Европейското висше училище по икономика и управление и включва пет часовника с логото на университета. А отборът, отговорил на предизвикателството на времето, се заема със защитения вид риба "есетра" и планира изграждане на хидробиоти в четири сектора на река Дунав, за да подпомогнат развитието на популацията на този изчезващ вид риба. Тя се среща единствено в река Дунав и това мотивира младите талантите да се заемат именно с нея.

Първата награда е връчена и осигурена от "Samsung Bulgaria", които осигуряват пет таблета на победителите, а екипът се заема с проект вдъхновен от "Ричард Бизнесмена" - английски бизнесмен, който живее в Лондон и случайно открива приложение на име "Baba" в което открива непознат за него град или страна - Шумен. (бел. ред. българският град Шумен, неизвестен до тогава за Ричард.). Оттук идва и идеята да направят туристическа агенция с която да развият селския туризъм, с което да задържат младите хора в селото и да намалят емиграция и безработицата. Защо избраха Шумен? "Шумен е красив град, кръстопът на международни коридори. За него е характерна висока безработица, застаряващо население и ниска раждаемост." В Шумен има много музеи и природни забележителности, и най-важното  - голямо зърнопроизводство, което учениците включват към силните страни на своя SWOT анализ, а слабите са ниския естествен прираст, запазването на земеделието и замърсените и плитки, на места, води на река Дунав.

Снимка: Андрей Деновски

Учениците споделиха, че за тях материалните наградите не са най-важното което взимат от лагерите. По-ценното за тях е връзката с учениците, общуването и връзките които успяват да създадат по време на лагера, както и опита който получават около презентирането.


Организаторите обещават скоро отново да направят подобен лагер, защото това помага на учениците да придобият по-голям опит в сферата в която учат, както и стимулира образователния им процес. А всички знаем, че в училище винаги има предмет за който закъсняваме или намираме причина да пропуснем.


*Цялата пресконференция може да гледате от записа на БТА:

Източник и видео: БТА (Българска телеграфна агенция)


АНДРЕЙ ДЕНОВСКИ

1 коментар:

  1. Хубаво е да се провеждат подобни събития! Още по-хубаво ще е ако наистина се прави нещо за младите, така че да се задържат в страната ни, а не да бягат към Терминал 2

    ОтговорИзтриване