четвъртък, януари 29, 2015

Проучване: Доверието в институциите пада до най-ниското си ниво от началото на финансовата криза


Репатрират пациент, болен от ебола, за лечение от Либерия в Испания
Снимки: РОЙТЕРС

Тревожен спад в доверието към всички институции, показват резултатите от проучването Edelman Trust Barometer 2015. Toй достига най-ниските си нива от началото на Голямата рецесия през 2009 г. Доверието в правителството, бизнеса, медиите и неправителствените организации сред населението е под 50% в 2/3 от страните, в това число САЩ, Великобритания, Германия и Япония. В половината от изследваните страни нивата на доверие сред информираните публики са спаднали под 50%. 

„Налице е обезпокоителен спад в доверието към всички институции, подхранван от непредсказуемите и невъобразими събития през 2014 г.”, казва Ричард Еделман, президент и главен изпълнителен директор на Edelman. 

Журналист заснема отломките
от сваления през юли 2014 г.
малайзийския „Боинг”
край Донецк
„Разпространението на вируса ебола в Западна Африка, изчезването на полет 370 на малайзийските авиолинии и двете последователни самолетни катастрофи, арестите на висши китайски правителствени служители, манипулирането на валутните курсове от шест световни банки и многобройните хакерски атаки, последната от които бе от страна на суверенна държава срещу Sony Pictures, разклатиха доверието”, коментира той. 

За първи път Edelman Trust Barometer разглежда връзката между доверието и иновациите и установява, че липсата на доверие затруднява приемането на технологичния напредък

По-голямата част от анкетираните смятат, че нововъведенията се случват твърде бързо (51%), че са предизвикани от алчност (54%) и стремеж към растеж на бизнеса (66%), докато само някои (24%) смятат, че те се правят с цел светът да стане по-добро място. 

Повече от половината респонденти (55%) са на мнение, че бизнесът не прави достатъчно предварителни тестове на новите разработки. Темпът на развитие никога не е бил по-бърз, а технологиите са се превърнали в още по-значим фактор за успеха на бизнеса, казва Ричард Еделман. - Иновациите трябва да увеличават доверието, но това не се случва. Да създаваш вече не е достатъчно. Необходим е нов договор между компанията и отделната личност, с който компаниите да гарантират, че иновациите са безопасни и се основават на независими изследвания, че носят ползи както за обществото, така и за индивида, и се ангажират със защитата на данните на клиента.

Проучването на Edelman разкрива силна взаимовръзка между нивото на доверие в дадена страна и готовността й за приемане на нововъведенията. 

Обединените арабски емирства, Индия и Индонезия, 

трите водещи страни в индекса на доверие, 

са най-отворени към иновациите. 


Япония е в дъното по доверие
към институциите,
но и по технологично развитие.
На снимката -
министър-председателят на държавата
Шиндзо Абе
От друга страна, няколко европейски държави, включително Германия, Франция и Испания, както и Япония и Корея, които са в дъното на индекса на доверие, са далеч по-малко отворени към технологичното развитие. Като цяло развиващите се пазари са по-отворени към иновациите, отколкото развитите (65% в сравнение с 44%). Нивата на доверие в иновациите се различават в зависимост от вида на нововъведенията. 

Доверието е по-високо, когато става дума за развитие на технологиите, финансовите услуги и здравеопазването, включително електронните и мобилни разплащания (69%) и устройствата за следене на личното здраве (59%). Въпреки това, на иновации, внедрени в секторите на енергетиката и храните, като хидравлично разбиване (47%) и генната модификация (32%), се гледа с много по-скептично око. 

Доверие в бизнеса - чрез иновации,
смятат респондентите
Доверието в определен сектор на промишлеността не гарантира такова при нововъведенията в него. Индустрията на храните и напитките е една от най-надеждните (67%), но едва 35% от респондентите са убедени, че в нея може да се развие и приложи генното инженерство. Анкетираните посочват конкретни действия, които биха увеличи доверието в бизнеса при въвеждането на иновации – превръщане на резултатите от тестовете в публично достъпни (80%), партньорствата с надеждни трети страни, включително академични институции (75%) и текущи клинични/бета тестове (71%).  

Тази година бележи края на възстановяване на доверието в бизнеса, тъй като регистрира спад в две трети от пазарите и сега е под 50% в 14 страни. Това е най-ниският резултат от 2008 г. 

Най-големите спадове са отбелязани в Канада (с 15 пункта до 47%), Германия (с 12 пункта до 45%), Австралия (с 11 пункта до 48%) и Сингапур (с 10 пункта до 61%). Това е силно подчертано със спадове на доверието в смятаната за непробиваема технологична индустрия. Въпреки, че все още се ползва с най-високо доверие спрямо останалите индустрии, тя бележи спад в повечето страни за първи път. 

Ниското доверие в изпълнителния директор като надежден говорител продължава за трета поредна година, с нива от 31% в развитите държави. В световен мащаб, изпълнителните директори (43%) и държавните служители (38%) продължават да бъдат най-малко достоверни източници на информация, изоставайки далеч зад академични или бизнес експерти (70%) или „човекът като мен” (63%)

В развиващия се свят, достоверността на изпълнителния директор е с 30 пункта по-висок и достига 61%. Други ключови изводи от Edelman Trust Barometer 2015: 

 Правителството остава институцията с най-малко доверие за четвърта поредна година, с нива под 50% в 19 от 27 държави, включително САЩ (41%), Великобритания (43%) и Япония (40%). 

Онлайн търсачките надминават
традиционните медии по доверие
 Медиите като институция не се ползват с доверие в 60% от страните и за първи път онлайн търсачките са по-надежден източник на информация за новини с общ характер и информация (64%), отколкото традиционните медии (62%). 

 Доверието в неправителствените организации регистрира спад за втора поредна година, но остава на най-високо ниво спрямо бизнеса и правителството. В 19 от 27 страни, доверието в неправителствения сектор пада или остава на същото ниво от предходната година с драматични спадове във Великобритания (16 пункта) и Китай (12 пункта). 

 Има осезаем ефект от доверието. Близо две трети (63%) от анкетираните отказват да купуват продукти или услуги от компании, на които не вярват, а 58% ги критикуват пред приятел или колега. От друга страна, 80% избират да купуват продукти от компании, на които се доверяват, а 68% ги препоръчват на приятел. 

 По-голяма част от анкетираните (81%) вярват, че всяка компания може да предприеме конкретни действия, които да повишат печалбите й, но и едновременно с това да подобрят икономическите и социални условия в общността, в която оперира. Три четвърти (75%) смятат, че една компания може да бъде по-печеливша, като намира начини за решаване на социални и обществени проблеми. 
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Edelman Trust Barometer 2015 е петнадесетото поред годишно проучване на доверието. То е проведено от компанията за проучвания Edelman Berland в периода 13 октомври - 24 ноември 2014 г. под формата на 20-минутни онлайн интервюта. Извадката за онлайн проучването Edelman Trust Barometer 2014 включва 27 000 респондента, избрани на случаен принцип, с допълнителна извадка от 6 000 представители на информираната публика на възраст 25-64 години от 27 държави. Всички представители на информираната публика имат завършено висше образование; доходът на домакинството им е в първия квартил за тяхната възрастова група в страната им; четат или гледат бизнес и други новини минимум няколко пъти седмично; следят новините, свързани с обществените и политическите въпроси минимум няколко пъти в седмицата. 

Edelman Edelman е най-голямата PR компания в света, с повече от 65 собствени офиса, над 5000 служители и с партньори в повече от 35 града по света. Edelman е носител на 7 награди от фестивала в Кан, включително и на Гранд При за PR за 2014. Компанията е отличена като Benelux Agency 2014 от The Holmes Report, глобална агенция за 2013, отново от The Holmes Report и Международна агенция за 2013 от PRCA. В Европа Edelman е отличена като Най-добра агенция, за която да работиш през 2013

AMI Communications България е партньор на Edelman за България. Агенцията е част от AMI Communications Group, която има представителства още в Чехия, Словакия и Румъния. AMI Communications България е член на Българската асоциация на PR агенциите (БАПРА). Сред клиентите на агенцията са ЧЕЗ България, Visa Европа, LG Electronics България, мебелни магазини Aiko, Hobas България, Shell България и други. 

Няма коментари:

Публикуване на коментар