петък, април 26, 2013

Каламбур от политически думи в предизборните лозунги


                      
Снимка: ЦИК

“Връщам” и “имам” - най-често употребяваните глаголи в предизборната реторика, запечатани на диплянки, листовки, транспаранти или онлайн платформи. От съществителните имена преобладават собствените – в повечето партийни слогани името на България. Четене с разбиране или скоростно четене? Кой чете партийните лозунги – реалните, медийните или виртуалните публики по време на предизборна кампания? 


Снимка: Фейсбук
“Имаме воля”, разгласиха от сдалата властта под уличния натиск политическа партия на ГЕРБ. Кратко изречение, съвпадащо към неопределеноличните и обобщеноличните без пояснен подлог. Категоричното политическо обещание се изразява само едно-единствено съждение с помощта на сказуемо и допълнение. От виртуалната езикова действителност потребители в социалните мрежи на базата на алюзии прочетоха на обратно герберския лозунг: “Ялов е мами”. За предишните парламентарни избори (2009 г.) ГЕРБ отново заложиха на простия изказ: “България може”, както и на президентските с “Градим България”

От кампанията през 2009 г.

“Коалиция за България”, монополизирана от БСП, но в съчетание с “партийните
Лидерът на БСП,
Сергей Станишев
Снимка: Sergei Stanishev
буболечки” - Комунистическата партия на България на Александър Паунов, Земеделски народен съюз “Александър Стамболийски”, “Българска социалдемокрация”, “Нова зора” и двете ромски формации “Рома” на Тома Томов и “Евророма” на Цветелин Кънчев, зоват “Да върнем България на хората”. Социалистите използват предимствата на простото разширено изречение – глаголът “връщам” е употребен в повелително наклонение, което е белег за подбуда и изразяване на необходимо действие. България е ключово съществително собствено име, кореспондиращо с другото съществително в множествено число и членувано – “хората”. 

Снимка: ДПС
Стратегическото България като географско понятие завършва рекламното изречение на коалиционните партньори на БСП в кабинета “БорисовДПС. Другото собствено наименование само че от повтаряемите е на политическата централа. За да не звучи двусмислено езиковият израз, от партията на Местан са добавили и двете прилагателни – свободна и сигурна, показващи признаците на България. “С ДПС за свободна и сигурна България”

С положителната частица “да” встъпват от движението на Меглена Кунева –
Движение България на гражданите
“България на гражданите”
. “Да” променя значението на изречението, продължаващо с предлог и съществително – “Да на нормалността”. Езиковото мото има съобщителен характер, но дава предпоставки, че то може да бъде допълнено. През 2011 г. за президентските избори предизборните слова на политическата реклама на Меглена Кунева излязоха извън “политическото клише”

Волен Сидеров
Снимка: ПП Атака
Сред първите потенциални кандидат-партии за място в 42-рото Народно събрание е и “Атака”. Хората на Волен Сидеров агитират със заснет клип на песен, възхваляваща политическия им лидер. “За победа идва време” е търговското обозначение на атакистите, изпълнено от пиара на партията Живко Андонов. “Давай, Волене, ние сме с тебе за победа идва време”, се пее в предизборното парче, завъртяло се още в сайтовете за споделяне преди официалното начало на кампанията. В текста на песента се чуват лексеми и изрази като “герберите”, “знамена”, “съградим”, “не мож' изкорените”, “не Фидосова в комисията правна” и “душмани”. 

Снимка: ДСБ
От коалицията “ДСБ – Български демократичен форум” залагат на фактологичното изречение – “3 стъпки за по-добра България”. Тук сакралното в 3-ката се търси в националния трикольор, обозначен със “стъпки” във възходяща градация. Забелязва се и степенуваното прилагателно “добър” със сравнителната частица “по-“. “Качественото” определение се отнася към България. 

Снимка: Зелените
“Зелените” регламентират с “Има различна политика”. Глаголът “има” е използван в 3 л. единствено число, което може да разчете двусмислено дали в сегашно време, или в минало свършено. Епитетът към “политика” е “различна”, напълно присъщ за политическите лозунги.


Стоян Нешев

Няма коментари:

Публикуване на коментар