понеделник, февруари 16, 2015

Световноизвестният диригент Йордан Камджалов: Една и съща реалност съществува в различни октави


Диригентът
Фотограф: Добрин Кашавелов

Можете ли с движение на ръцете и холистичен поглед да изградите произведение, което достига до всеки лично, балансирано и прецизно? Той може и затова влизаме в звуков диалог с определения от критиците като „най-перспективния млад диригент на XXI век" – Йордан Камджалов. Допирът с него внася нежност и загадъчност. Общуването с изкуството му, поражда триизмерен образ – нереално съвършен, духовно еволюиращ и звуково фокусиращ. 

На 20-ти февруари в зала „България” може да го видите. Ще се проведе концерт на Симфоничния оркестър на БНР с диригент Йордан Камджалов и солисти - Аглика Генова и Любен Димитров (Аб.ц. II). 

Представяме ви го в цялата му БИОГРАФИЧНА ТОНАЛНОСТ, преди да прочетете интервюто специално за Новата журналистика

В началото... Йордан Камджалов е роден на 16 октомври 1980 г. в град Търговище. Учи дирижиране в НМА  Проф. Панчо Владигеров София и в Музикалната академия Ханс Айслер в Берлин. 

Йордан Камджалов: Човекът е най-сложната
математическа
и социална формула,
създавана някога във вселената
Снимка: Добрин Кашавелов
Работа и наслада... През 2011 г. безпрецедентно става първият чужденец, спечелил конкурса за Генерален музикален директор и Главен диригент на Оперния театър, Филхармоничния оркестър и фестивала „Heidelberg Schloss Festival” на забележителния културен център Хайделберг (Германия). Присъствието му на световната музикална сцена включва ангажименти в Лондон, Цюрих, Люцерн, Бон, Берлин, Париж, Тоскана, Бостън, Ню Йорк, Хамбург, Хелзинки, Базел, Сингапур и Токио. Има множество международни награди и отличия. 

Семейство... Женен е и има три деца. 

Благородство... На 29 години основава Фондация „Йордан Камджалов” с цел подпомагане на млади български творци – инструменталисти, певци, композитори и диригенти. 

Звукови светове... Престижното издателство Kubon & Sagner издава книгата Klangwelten. Der Dirigent Yordan Kamdzhalov („Звукови светове. Диригентът Йордан Камджалов”), която проследява творческото разгръщане на талантливия българин чрез разбирането му за единството на изкуство, философия и наука. Книгата е издадена на немски с резюме на 7 езика. 

С признание от НАСА... През 2014 г. NASA официално дава на космическия обект 52292 името 52292 Kamdzhalov - на младия български диригент. NASA took a spectacular decision - Asteroid was named after a conductor”. 

Тук добавяме също, че се интересува от астрономия, физика и математика, почетен гражданин е на Търговище и е номиниран за будител на годината от Радио FM+. Планината е най-голямата му страст и мястото, където намира себе си. Работи и по нов проект - „Музикална лаборатория за Човека”. Нарича го „лаборатория за изследване на вътрешното акустическо пространство на човека”. Целта му е създаване на нов звуков апарат, който да премине отвъд традиционната изпълнителска парадигма чрез изместване на фокуса от музикалната материя върху интерпретатора. 

Г-н Камджалов, често говорите за изкуството, философията и науката. Защо? 
 - Мислите, чувствата и работата ми винаги са били фокусирани в пресечната точка на три основни пътя за възприемане на света - изкуството, философията и науката. В този равностранен триъгълник йерархията е абсолютно немислима. Те съответстват на чувството, мисълта и волята и техния баланс в този равностранен триъгълник, е условието за едно здраво и мощно развитие на самия човек. Изкуството, изолирано от останалите две неща, е не на място и непълноценнто. Какво щеше да е един Питагор, какво щеше да е един Леонардо да Винчи или пък Айнщайн, ако имаха интерес само в една от тези сфери? 
Вие сте генерален музикален директор и главен диригент на Оперния театър и Филхармоничния оркестър на град Хайделберг, с какво свързвате този пост? 
- Да. Когато бях на 30-годишна възраст ме избраха единодушно за Генерален музикален директор в Германия. За мен постът беше много полезен и привлекателен, защото ми даде възможност да навляза практически и дълбинно в структурите и функционирането на една немска музикална институция с традиции. Освен това имах пълната артистична свобода да съставям концертните програми, което за един концептуалист и визионер е истински шанс да прокарва идеи. Така например един цял концертен сезон беше под надслов „Еволюция” и беше открит съвмествно с Института по астрономия към Университета в Хайделберг. Точно това беше едно ясно движение в посока към този равностранен триъгълник, за който преди малко говорихме. Миналата година реших да напусна този пост, носещ и голяма административна отговорност, за да имам повече време и енергия да се посветя на всички онези каузи, които смятам за неотложни. 
Имате фондация. Искате да помагате и подкрепяте млади и талантливи българи. Благородно е! Кога и как решихте да я създадете? 
- Всичко, което правя сега, съм си го проектирал още в ученическите години. От 13-та ми година исках да създавам неща, които да могат да бъдат полезни за другите. Основаването на фондацията е конкретен социален израз на моя стремеж за скромен принос към колосалния потенциал на българската култура. Това е един реален резултат на моя копнеж към споделяне. Фондацията подпомага млади български творци. България има феномени в най-различни области, които често биват оставяни на произвола на съдбата. Това е крайно тъжно и безотговорно. Всеки заслужава да бъде подкрепен. И ако трябва да бъда докрай честен, смятам, че е дискриминация да подпомагаме само по-изявените и можещите. Няма бездарни, няма неможещи, въпросът е попаднал ли е човекът в подходящите условия да развие и изяви в пълнота своите заложби. И днес отговорността за създаване на такива условия за бъдещите поколения пада върху всеки един от нас. Тук в България става въпрос за една неотложност и извънредност. Всичките усилия трябва да отидат в посока промяна на отношението към човека и към неговото възпитание и образование. Голяма част от кандидатстващите при нас учат в чужди държави. Българският талант е навсякъде, но по някакъв начин ми се иска да се намират форми, чрез които той да бъде в работещи връзки, защото когато сме заедно, сме по-силни. 
Вашият вдъхновител е... 
- Преди години, когато бях ученик, се вдъхновявах от конкретни неща - книги, композитори, произведения. Вече нямам право на това, защото любимостта е свързана с невъзможност да виждаш огромното, безкрайното във всяко едно нещо. Търся безпределния потенциал във всичко – във всеки един човек, във всяка една творба, във всяко едно явление и това е моят основен импулс в живота. И все пак едно от нещата, което е останало като любимо от младежките ми години, е елементарната частица неутрино. Намирам я за прекрасна, за забележителна. Тя минава и в момента през нас, докато си говорим. Пронизва цялата вселена със скоростта на светлината. Имам много вдъхновители. Всичко може да ме вдъхновява – луната, слънцето, науката, портокалът, все чисти поводи за вдъхновение. Ние се движим само сред мистериозни и загадъчни неща. Водата, която всеки ден пием, още никой не я е разгадал. Не познаваме хоризонтите на това, което всеки ден е пред очите ни. Човекът е най-сложната математическа и социална формула, създавана някога във вселената. Прекланям се пред Питагор, Платон, Достоевски, Вагнер, Моцарт, Лист. Трите ми деца са едно друго безотказно, ежедневно вдъхновение. Винаги ме изненадват. Детето може да отпие от всичките чаши на масата, без да попита никого. Намирам го за трогателно. Възрастният ще си помисли, че ако го направи, ще се изложи. Притеснява се да не бъде отхвърлен. 
Може би само пясъчният часовник е истинската проекция на времето, с което разполагаме. Недостатъчно и кратко. Вие сте впечатляващо енергичен и ангажиран, стига ли Ви времето за всичко? 
- Трябва да се примиря. Всичко, което правим, е просто поредната прашинка. И най-върховите ни постижения ще бъдат нещо микроскопично в контекста на цялото. Искам да уча астрономия, физика, математика, политология, богословие, да бъда най-добрият режисьор, най-добрият журналист, спортист, искам да бъда най-добрият пианист... толкова много неща искам, а вие ме питате дали ще ми стигне времето!? 
В каква реалност живеем? 
- Живеем в една полипространствена реалност, носеща безгранични възможности в себе си. И най-ограничената среда може да даде условия за огромно израстване и проява на човека. Да, живеем в една мулриоктавова и мултирегистрова действителност и е в наши ръце в коя октава ще се движим, ще мислим, ще чувстваме, ще работим. Октавата на мисълта е интуицията, октавата на сърцето е душата. Изборът е наш. 
Живеем в една полипространствена реалност, носеща безгражични възможности в себе си
Снимка: Добрин Кашавелов
В края на разговора ни, разбрахме от г-н Камджалов, че в бъдеще иска да продължи по пътя на каузите.

Интервю на ТЕОДОРА ПИСКОВА

18 коментара:

  1. Звучи невероятно ...... за хора, които не знаят истината за Йордан Камджалов - фалшивата му биография, предсрочно изгонен от Хайделберг и тн. Просто е нелепо. И няма нито един подпомогнат млад БГ музикант от фалшивата му фондация.
    Жалко, щеше да е наистина красиво тези неща да са вярни поне на 50%

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. А какво е това, тогава:

      http://www.theaterheidelberg.de/personen/yordan-kamdzhalov/

      Изтриване
  2. Възхитена съм от Иордан Камджалов!!!!!!!!! И му желая още и огромни успехи, защото той ги заслужава!!!!!!!!!!!!!! А вчерашният концерт , беше празник за духа ми !!!!! Успехи !!!!!!!!! Е. Дюлгерова

    ОтговорИзтриване
  3. Вчера присъствахме на огромно събитие! 5та симф. от Малер беше изпълнена от радиооркестъра и Йордан Камджалов невероятно, себераздаващо, потресаещо! Барток, двамата пианисти и двамата ударни бяха виртуозни, силни и високоорганизирани! Жестът с посвещаването на целия концерт на паметта на Лазар Николов беше колкото нетипичен, толкова и прекрасен!

    ОтговорИзтриване
  4. Абсолютно фалшива биография. Не само от Хайделберг е изгонен. Той дори и Софийската академия не можа да завърши поради некадърност. Това е един велик шарлатанин който успява да успива тъпаците говорейки празни приказки звучащи възвишено.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Абсолютно вярно. Та той дори няма музикално образование и никога не е свирил на никакъв инструмент. Беше вкаран в консерваторията с изпит проформа с добре подплатено финансово изражение, но така и не можа да я завърши. Как изведнъж стана диригенг?!? Да се чудиш и маеш... Това е един Остап Бендер

      Изтриване
    2. И Верди не е завършил Музикална Академия, но сега в Милано тя носи неговото има!!!!!!!!!! Само жалки и мизерни души могат да пишат простотии за този талантлив и изключително харизматичен диригент !!!!! Мили драскачи, докажете се на сцената като Маестро Камждалов и тогава се опитвайте да критикувате!!!!!!! защото винаги ще си останете анонимни!!!!!!!!Пожелавам Ви огромни успехи г-н Камджалов!!!!!!!!!! Е. Дюлгерова

      Изтриване
    3. Камджалов е завършил Музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" - София с две специалности: оркестрово дирижиране в класа на проф. Васил Казанджиев и хорово дирижиране в класа на проф. Лилия Гюлева. Освен това е завършил Hochschule fuer Musik Berlin. Има и цял списък международни workshops и награди. Жалко е да се злослови по такъв начин, нека да остане на съвестта на онези, които незнайно защо го правят съвсем съзнателно.

      Изтриване
    4. Току що проверих сайта на хайделбергския театър. Ето какво пише там под графата 'musiktheater' ---> 'dirigenten':

      http://www.theaterheidelberg.de/unser-haus/ensemble-und-mitarbeiter/

      Róbert Farkas
      Johannes Harneit
      Dietger Holm
      Gad Kadosh
      Yordan Kamdzhalov
      Wolfgang Katschner
      Timothy Schwarz
      Lahav Shani
      Felice Venanzon

      http://www.theaterheidelberg.de/personen/yordan-kamdzhalov/

      Изтриване
  5. Това същество е един сапунен мехур! Добре, че оркестрантите от СО на БНР са музиканти, иначе щеше да лъсне на яве бездарността на камджалов, който се оплиташе на Малер като пиле в калчища, изпреварвайки непрекъснато метричните времена с тактове напред, без да се усети. Ако вие не знаете, в софийската академия, същият не можеше да реши една задача по хармония, решаваха му я в тоалетната, за да не му пишат двойка. Това е самата истина за него.

    ОтговорИзтриване
  6. http://www.kultura.bg/bg/article/view/23104

    ОтговорИзтриване
  7. Дребнавите, завистливите и некадърните не могат да проникнат в дълбочината на такава душа.

    ОтговорИзтриване
  8. "Когато на света се появи истински гений, можете да го познаете по това, че всички празноглавци се обединяват срещу него" Джонатан Суифт
    Успех в мисията ви майстро!

    ОтговорИзтриване
  9. За първи път го чувам и виждам този човек сега,като гледам на живо от Пловдив,и най-напред чух да ИЗГОВАРЯ НЕПРАВИЛНО ДУМАТА РЕКВИЕМ /аз съм музикант/.После,това е една СКУЧНА УЧЕНИЧЕСКА ЛЕКТОРИЯ,афиширана гръмко като чудо невиждано.Разбирам,че имаме нужда от герои и т.п.,но този човек е надценен.Сигурна съм,че интонира нeправилно и не може да изиграе едно българско хоро.

    ОтговорИзтриване
  10. Чудя се как може да има толкова дребни душици, които пишат глупости за маестро Камджалов.Това е титан!На музиката на науката , на мисълта...Трябва да си наистина много прост, ама много за да пишеш подобни дребнотения за един гений.Ами гордейте се , че е българин!Поклон на маестрото и успех!

    ОтговорИзтриване
  11. Проблемът не тези дето оплюват маестро Камджалов е, че са толкова неграмотни, че не могат да разберат нито това което казва маестрото, нито това което показва той.Обаче тоза е проблемът на завистливите неграмотни.Дерзай Маестро!

    ОтговорИзтриване
  12. АБОСЮТНО БЕЗДАРИЕ, ПРОГОНЕН ОТ ГЕРМАНИЯ, НЕЖЕЛАН ТУК, ВЪЗДУХ ПОД НАЛЯГАНЕ, ГОВОРИ САМО ГЛУПОСТИ, ПРАВИ СЕ НА ФИЛОСОФ , ГОЛЕМИТЕ ОРКЕСТРИ У НАС ГО ВИДЯХА И ГО ПРОГОНИХА, МАЗНИ СЕ НА ПРЕЗИДЕНТА

    ОтговорИзтриване